رفتن به نوار ابزار
www.jazirezehn.ir

سلامتی دوران سالمندی چگونه حفظ می شود؟ | مائده امین الرعایا | جزیره ذهن

اثر ورزش، رژیم غذایی و تندرستی در پیشگیری از بیماری های سالمندی:

سلام و درود به همه دوستان هوشمند جزیره ذهن. در مقاله قبل، در ارتباط با راهکارهای افزایش طول عمر در سالمندی صحبت کردیم و در این مقاله قصد داریم در ارتباط با اثر ورزش و رژیم غذایی در سلامتی دوران سالمندی در افزایش طول عمر، گپ بزنیم. منبع مورد بررسی ما در بررسی سلامتی دوران سالمندی، خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک است.

رژیم غذایی و ورزش در پیشگیری یا تخفیف بیماری های مزمن افراد سالمند نظیر تصلب شرائین و افزایش فشار خون نقش دارد.

بالا بودن چربی خون با بروز بیماری شریان کرونر ارتباط دارد و با کاهش وزن، کاهش مصرف چربی اشباع شده و محدودیت مصرف کلسترول کنترل می شود افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی روزانه نیز به کاهش میزان لیپوپروتئین های سرم کمک می کند. مصرف روزانه یک اونس الكل (حدود ۳۰ میلی لیتر) با عمر طولانی و افزایش لیپوپروتئین های پرچگال (HDL) ارتباط دارد. مطالعات هم چنین به روشنی نشان داده اند که داروهای استاتین که کاهش دهنده کلسترول هستند در افراد دچار هیپرلیپیدمی مقاوم به ورزش با رژیم غذایی، اثر چشمگیری در کاهش بیماری قلب و عروق دارند

کاهش مصرف نمک (کمتر از ۳ گرم در روز) با کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا مرتبط است. بیماران سالمند فشار خونی اغلب با ورزش ملایم و کاهش مصرف نمک و بدون استفاده از دارو می توانند اختلال خود را اصلاح کنند.

یک رژیم ورزش ملایم روزانه ( پیاده روی به مدت ۳۰ دقیقه در روز) با کاهش بیماری قلبی عروقی، کاهش بروز پوکی استخوان، بهبود عملکرد تنفسی و حفظ وزن ایده آل و احساس کلی سلامت جسمی و روانی رابطه دارد. معلوم شده است که حتی در افراد بسیار پیر نیز ورزش موجب بهبود قدرت و عملکرد آنها می شود. در بسیاری از موارد با رژیم غذایی و ورزش و بدون مداخله جراحی یا طبی اضافی می توان فرآیند یک بیماری را متوقف کرد و یا حتی آن را به کلی معالجه نمود.

 

www.jazirezehn.ir
سلامتی در دوران سالمندی

افزایش موارد زیر در سالمندی در اثر ورزش:

  • استحکام استخوان ها، رباطها و عضلات
  • توده عضلانی و تراکم استخوانی
  • ضخامت غضروف مفصلی
  • CRP ATP، پتاسیم و میوگلوبین عضلات اسکتی
  • میزان آنزیم اکسیداتیو و میتوکندری های عضلاتی
  • شریانهای جانبی و تراکم مویرگی عضلات اسکلتی
  • حجم و وزن قلب
  • حجم خون و هموگلوبین توتال جاری
  • حجم ضربه ای قلب
  • قدرت انقباض میوکارد
  • حداکثر A-V) CO2 )
  • حداکثر غلظت لاکتات خون
  • حداکثر تهویه ریوی
  • حداکثر کارکرد تنفسی
  • حداکثر ظرفیت پخش اکسیژن
  • حداکثر توانایی ورزش که با حداکثر مصرف اکسیژن، زمان ورزش و فواصل ورزش ارزیابی می شود.
  • غلظت لیپوپروتئین های پرچگال (HDL) در سرم آستانه بی هوازی
  • غلظت انسولین پلاسما با ورزش زیر حداکثر

کاهش موارد زیر در سالمندی در اثر ورزش:

  • تعداد ضربان قلب در حالت استراحت و ضمن ورزش زیر حداکثر
  • غلظت لاکتات خون ضمن ورزش زیر حداکثر
  • تهویه ریوی ضمن کار زیر حداکثر
  • بهرة تنفسی ضمن کار زیر حداکثر
  • غلظت تری گلیسرید سرم
  • چربی بدن
  • غلظت لیپوپروتئینهای کم چگال (LDL)
  • فشار خون سیستولیک
  • آستانه حرارت مرکزی برای شروع تعریق
  • محتوای سدیم و کلرور عرق
  • اپی نفرین و نوراپی نفرین پلاسما با ورزش زیر حداکثر
  • غلظت گلیکوژن و هورمون رشد با ورزش زیر حداکثر
  • غلظت نسبی خون با ورزش زیر حداکثر در گرما

 

مائده امین الرعایا

روانشناس بالینی وزارت بهداشت و علاقه مند به زمینه نوروساینس.

آموزش مدیتیشن و ریلکسیشن برای ذهنی آرام تر.

مربی حوزه اعتماد به نفس و زبان بدن.

درمانگر اختلالات بالینی با داروهای طب سنتی.

تحلیلگر روانشناختی فیلم و سریال.

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =