آوریل 19, 2024
تاثیر بهار بر تحول روحیه | www.jazirezehn.ir

تاثیر فصل بهار بر بهبود حوصله:

یکی از جملات رایج که در این ایام “یعنی لحظه تحویل سال و آغاز بهار” می شنویم، حس تازگی و طراوت است.

لحظاتی که سرما و رخوت زمستان، جای خود را به تازگی و شادابی بهار می دهد.

در واقع افسانه کرسی ننه سرما، تبدیل به تخت سلطنت عمو نوروز می شود.

درود؛ من مائده امین الرعایا هستم و با تبریک و شادباش به مناسبت ایام باستانی نوروز، در این مقاله قصد دارم علت رخت بربستن افسردگی از جسم و تحولات شاداب کننده روانی در فصل بهار را بررسی نماییم.

 

تاثیر رنگ های متنوع بهاری در تحول روحیه:

از جمله مسائل مطرح در روانشناسی، بحث جذاب رنگ درمانی است؛ با نگاهی گذرا به طبیعت، رنگ های متنوع از جمله اقسام تناژ سبز، آبی، لکه های سفید ابر، گل های رنگارنگ قرمز، صورتی و اقسام گوناگون به چشم می خورد.

همچنین، با مراجعه به تاریخچه سفره هفت سین، درمی یابیم که نمادهای موجود در این زمینه، از تنوع رنگی چشم نوازی برخوردار است.

در واقع نگاه کردن به رنگ سبز در طبیعت، چشم را نوازش می کند. علاوه بر آن، رنگ سبز باعث نکات زیر می شود:

  • به تقویت حافظه کمک می کند.
  • باعث آرامش روز افزون ما می شود.
  • رنگ سبز، روح شما را به حس انسان دوستی گره می زند.
  • رنگ سبز پایدار کننده حالات خلقی و محرک غده هیپوفیز است.
  • خستگی روحی و کسالت را رفع می سازد.

همچنین نگاه کردن به رنگ آبی آسمان، موجب آرامش خاطر، تسکین استرس و کاهش افکار مزاحم در ذهن شما عزیزان می شود.

تکه ابرهای موجود در آسمان، به علت تطابق رنگ آبی و سفید، آرامش خاطر دو چندانی را به ارمغان می آورد. در واقع رنگ سفید، اثرات بی بدیلی در ذهن شمات عزیزان به همراه می آورد. از جمله: گسرش صداقت و پاکی، وفاداری و ایمنی روانی و ظرافت و سادگی است.

همچنین خودنمایی رنگ های متنوع گل های بهاری موجود در طبیعت، اثرات روانی خاص خود را دارد. به عنوان مثال از جمله رنگ های موجود در طبیعت، رنگ قرمز در گل های بهاری است. از جمله اثرات این رنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ قرمز، آدرنالین را آزاد می کند.
  • افزایش ترشح آدرنالین از طریق تماشای رنگ قرمز، باعث افزایش جنب و جوش در افراد می شود.
  • همین امر، افسردگی و کسالت را از افراد دور می کند.

[arve url=”https://www.aparat.com/v/LJSDF” title=”چگونه بهار حال ما را متنوع می کند” loop=”no” muted=”no” type=”text/JavaScript” /]

تاثیر نواهای طبیعی طبیعت بهار در بهبود روحیه:

از جمله راهکارهای دستیابی به آرامش، استفاده از موسیقی مدیتیشن است. در سایت جزیره ذهن، تلگرام و اینستاگرام، موسیقی های مدیتیشن را قرار داده ام که در صورت صلاحدید، می توانید با کلیک روی این گزینه به آن دست یابید.

و اما اثر مستقیم موسیقی های موجود در طبیعت بر کسب آرامش. همانطور که ذکر کردیم، از جمله مسیرهای دسترسی به آرامش روان، شنیدن موسیقی مدیتیشن است. اما موسیقی های مدیتیشن، به دو دسته تقسیم می شود:

  • موسیقی های مصنوعی:

این قبیل موسیقی ها، ساخته دست انسان ها هستند. از جمله موسیقی های مدیتیشن پیانو، ویالون و یا گیتار

ادراک این موسیقی ها، بر روی قسمت های گوناگون مغزی، اثرات متعددی دارد. اما در قسمت بعد، قصد معرفی روشی بهتر در جهت کسب آرامش را دارم:

  • موسیقی های طبیعی:

این دسته موسیقی ها، شامل صدای طبیعی رایج در طبیعت، از جمله صدای گنجشکان، صدای گذر رودخانه یا صدای هوهوی باد است.

عموما، مدیتیشن کنندگان حرفه ای، از صدای طبیعی رایج در طبیعت در جهت مدیتیشنی موثرتر و پویاتر بهره می گیرند. زیرا اعصاب را تعدیل می کند و آسایش را برای شما دوستان عزیزم به ارمغان می آورد.

تاثیر بهار بر تحول روحیه | www.jazirezehn.ir

تاثیر تعدیل طبع در شادابی روان افراد:

یکی دیگر از اثرات بارز فصل بهار در بهبود روان، تعدیل طبع افراد است. در واقع همانطور که بقراط، فیلسوف یونانی، در ۴۰۰ سال پیش از میلاد ، اثر مستقیم طبع بر روان را مطرح کرد، در این قسمت از مقاله جزیره ذهن، قصد بررسی آغاز بهار بر تغییرات جسمانی را داریم.

وی افراد را به چهار دسته دموی، صفراوی، سوداوی و بلغمی تقسیم کرده بود. از نظر وی ما انسانها هر یک منحصر بفرد هستیم، با این وجود در دسته بندیهای محدودی جای می گیریم.

فیلسوفان یونان باستان عقیده داشتند که در طبیعت ۴ عنصر اولیه آب،خاک هوا و آتش وجود دارد که عناصر اولیه یا عناصر اربعه نامیده می شوند، و تمامی تغییرات حاصل در طبیعت از آمیختن این چهار عنصر با یکدیگر و جدا شدن دوبارهٔ آنها از هم صورت می گیرد. آنها هر یک از این عناصر را دارای یکی از خاصیتهای گرمی، سردی، تری یا خشکی می دانستند. اساس مکتب طب اخلاطی که پایه گذار آن را بقراط می دانند، وجود ۴ مایع یا خلط اصلی در بدن انسان و حیوانات است که با این ۴ عنصر مرتبطند.

این عناصر عبارتند از:

  • خون یا دم که گرم و تر است
  • صفرا که گرم و خشک است
  • سودا که سرد و خشک است
  • بلغم که سرد و تر است

بقراط دخالت این چهار مایع را در کلیه حالات بدنی اعم از تغییرات فیزیولوژیک و پیدایش بیماریها و بهبود حال بیماران موثر دانسته و عقیده داشت هر گاه این چهار مایع به نسبت طبیعی و در تعادل با یکدیگر در بدن وجود داشته باشد، بدن سالم است. ولی اگر یکی از این مایعات یا چند تا از آنها به دلیلی از قبیل سوء تغذیه، تنفس هوای فاسد یا شدت گرمای هوا و … از نظر کمی یا کیفی تغییر کند، تعادل این مایعات بر هم خورده، و در این حالت ساختمان طبیعی بدن تغییر می کند و تاثیر نامطلوب بر سلامتی فرد دارد.

در فصل بهار، طبع گرم و تر غالب است.(به همین دلیل است که برای تعدیل طبع افراد، خداوند میوه های دارای طبع سرد را در فصل بهار در اختیار ما قرار داده است.) در واقع این فصل، افرادی را که دارای طبع سرد، از قبیل سرد و خشک یا سرد و تر است، به تعدیل نسبی می رساند.

همانطور که می دانید، طبع سرد، ذهن را به سمت افسردگی و رخوت می کشاند. طبع سرد اگر تعدیل نشود، زوال ذهن و اختلال تمرکز را به همراه دارد.

نتیجه گیری:

بنابراین از جمله فواید فصل بهار، رفع افسردگی فصلی و مقطعی در افراد در گروه طبایع سرد و یا مراجعان دارای کسالت می باشد.

وب سایت روانشناسی جزیره ذهن، برای شما سالی سرشار از برکات و موفقیت روزافزون را آرزو می کند.
از شما همراهان عزیزم دعوت می کنم از سایر بخش های سایت هم دیدن نمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید